ارزش ذاتی سهم چیست


1401/10/14 ارسال شده توسط حسین آباقی 862

ارزش ذاتی سهم چیست

ارزش ذاتی سهم  یا همان ارزشگذاری سهام چیست 

 

ارزش ذاتی سهام با ارزش جاری آن معمولا متفاوت است و همین امر فرصت مناسب جهت سرمایه گذاری ایجاد می نماید، و بازار همیشه ارزش ذاتی سهام را به موقع تشخیص نمی دهد ولی در یک بازه بلندمدت همیشه قیمت جاری سهام به طرف میانگین ارزش ذاتی سهام میل می کند. بنابراین، نمی توان دقیقاً محاسبه کرد که چه زمانی قیمت سهام به ارزش ذاتی آن نزدیک می شود ولی می توان مطمین بود که این اتفاق در آینده بوقوع خواهد پیوست. نکته بسیار مهم در این خصوص اینست که سرمایه گذاران می بایستی بدانند که وجود ارزش ذاتی سهام به این معنی نیست که قیمت سهام نباید یا نمی تواند بیشتر از ارزش ذاتی خود بالا برود بلکه قیمت سهام تحت عوامل متعددی چون شرایط هیجانی، جو روانی بازار شرایط مثبت اقتصادی، شایعات وجود سرمایه گذاران غیر حرفه ای و غیره می تواند حتی تا چندین برابر قیمت ذاتی قیمت سهام را بالا ببرد و این مسیله به این معنا نیست که تحلیلگر ارزش ذاتی سهام را اشتباه حساب کرده است بلکه قیمت سهام دارای حباب شده است.

1 -ارزش ذاتی از طریق تنزیل سودهای نقدی آتی شرکت (DDM)

ین روش با استفاده تنزیل سودهای نقدی آتی شرکت بدست می آید به این معنا که سرمایه گذار میزان سودهای نقدی شرکت در آینده را تخمین می زند وسپس ارزش فعلی آنها را بوسیله تقسیم بر نرخ مورد انتظار آتی محاسبه می کند رقم بدست آمده بعنوان ارزش ذاتی سهام محسوب می شود.

الف-محاسبه ارزش ذاتی سهام با استفاده از تنزیل سودهای نقدی با مبلغ ثابت

در این روش فرض بر این است که شرکت هر ساله سود تقسیمی ثابت با مبالغ مشخصی تا مدت نا محدود پرداخت می کند و سود نقدی هیچگونه رشدی در خالل این مدت ندارد. در این صورت ارزش ذاتی از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

ب - محاسبه ارزش ذاتی سهام با استفاده از تنزیل سودهای نقدی با نرخ رشد ثابت:

در این روش فرض بر این است که سود نقدی شرکت با نرخ رشد ثابتی هر ساله افزایش می یابد. در این صورت ارزش ذاتی را براساس فرمول زیر بدست می آوریم:

محاسبه ارزش ذاتی بر اساس مدل گوردن GGM

این روش که تقریباً مشابه روش DDM می باشد، ارزش ذاتی سهام را بر اساس سودهای نقدی آتی سهام که با نرخ رشد ثابت افزایش می یابد، محاسبه می کند. به دلیل اینکه این مدل بر اساس نرخ رشد ثابت محاسبه می شود. می بایستی در مورد شرکتهایی که به ثبات رسیده اند و سودآوری آنها با نرخ ثابتی رشد می کند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این روش از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد.

6 -محاسبه ارزش ذاتی سهام بر اساس ضریب قیمت به سود هر سهم EM

این روش از طریق حاصلضرب سود هر سهم EPS  در p/e شرکت به دست می آید. استفاده از p/e و EPS شرکت، راههای متفاوتی دارد که این امر موجب می شود محاسبه این روش نیز حالتهای متفاوتی داشته باشد.

الف-محاسبه ارزش ذاتی از طریق میانگین p/e و EPS پیش بینی آتی شرکت:

 

 

 

ب- محاسبه ارزش ذاتی از طریق p/e پیش بینی آتی و EPS جاری شرکت:

ج- محاسبه ارزش ذاتی از طریق p/e پیش بینی آتی و EPS پیش بینی آتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکته مهم: در زمان محاسبه میانگین p/e شرکت بر اساس اطلاعات گذشته، تحلیلگر می بایستی توجه کند اگر چنانچه نرخ بهره یا تورم تغییرات شدیدی طی سالیان گذشته داشته است. این امر روی p/e شرکت در گذشته اثر گذاشته است بنابراین به منظور یکسان سازی p/e های گذشته شرکت تحلیلگر می بایستی آنها را نسبت به نرخ بهره تعدیل نماید و بعد میانگین تعدیل شده مورد استفاده قرار بگیرد

بطور مثال اگر نرخ بهره بدون ریسک در سالهای گذشته 12 درصد بوده باشد باعث شده است تا p/e شرکت را در خالل آن سالها بالا برده است و فرض کنیم میانگین p/e آن سالهای شرکت معادل 11/5 باشد ولی از طرف دیگر نرخ بهره در سال جاری معدل 20 درصد شده است که باعث می شود به سرعت p/e شرکتها کاهش یابد تا سودآوری شرکت را نسبت به نرخ سود بدون ریسک متعادل سازد و بنابراین p/e شرکت در سطح 5/5 قرار می گیرد و حال اگر تحلیلگر از میانگین p/e سالهای گذشته شرکت که 11/5 بوده است استفاده کند ارزش ذاتی شرکت را بسیار بالاتر از شرایط اقتصادی حال حاضر حساب می کند که نسبت ارزش ذاتی واقعی سهام فاصله زیادی دارد و موجب گمراهی تحلیلگر می شود. در نتیجه می بایستی ابتدا p/e آن سالها را نسبت به نرخ بهره تعدیل نموده و پس از یکسان سازی میانگین آنها گرفته شود.

د- محاسبه ارزش ذاتی از طریق میانگین p/e صنعت و EPS پیش بینی شرکت:

برای محاسبه میانگین p/e  صنعت می بایستی p/e شرکت هایی که نسبت به بقیه غیر متعارف هستند را حذف کرد و سپس طبق رابطه زیر ارزش ذاتی سهام را محاسبه کرد:

این روش نیز دقیقا مطابق روش ذکر شده در بالا محاسبه می شود فقط با این تفاوت که بجای p/e شرکت از p/e میانگین صنعت استفاده می شود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
همه چیز درباره سود هر سهم - EPS
همه چیز درباره سود هر سهم - EPS

مفهوم و تعریف سود هر سهم به زبان ساده و انواع EPS و کاربرد هر کدام را میتوانید در این مقاله مطالعه کنید

نحوه محاسبه نرخ رشد Growth Rate - (g)
نحوه محاسبه نرخ رشد Growth Rate - (g)

در این مقاله نحوه محاسبه نرخ رشد بر اساس سود هر سهم و یا سود نقدی هر سهم را با انواع روش های کاربردی و صحیح یاد می گیرید در این مقاله محاسن و معایب هر روش شرح داده میشود

همه چیز درباره سود نقدی هر سهم - DPS
همه چیز درباره سود نقدی هر سهم - DPS

در این مقاله تعریف و مفهوم سود نقدی هر سهم را به همراه نحوه محاسبه آن یاد میگیرید

فرمول و مفهوم خلق ارزش در شرکتها از نظر مالی چیست ؟
فرمول و مفهوم خلق ارزش در شرکتها از نظر مالی چیست ؟

مفاهیم کلیدی در تشخیص خلق ارزش در شرکتهای بورسی و غیر بورسی چیست ؟

همه چیز درباره افزایش سرمایه
همه چیز درباره افزایش سرمایه

در این مقاله یاد میگیرید که افزایش سرمایه در ایران به چه صورت انجام میشود و چند حالت افزایش سرمایه داریم . در ضمن نحوه محاسبه حقوق مالکانه بعد از افزایش سرمایه با ذکر مثال را در این مقاله را بصورت کامل یاد میگیرید.

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر