سهام ارزان بهتر است یا سهام گران؟


1401/06/14 ارسال شده توسط حسین آباقی 2064

سهام ارزان بهتر است یا سهام گران؟

سهام ارزان بهتر است یا سهام گران؟


یکی از پرسش‌های همیشگی بازار بورس این است که سهام گران بخریم یا ارزان؟ در جواب این پرسش باید این را گفت که تا حدود زیادی تفاوتی بین این دو وجود ندارد. به عبارت دیگر مهم آن است که تشخیص دهیم آیا قیمت سهام واقعی است یا خیر؟ و اینکه آیا سهام موردنظر رشد خواهد کرد یا افت؟
در حقیقت اگر ارزش سهام‌های ارزان شما دوبرابر شود و یا این‌که سهام‌ گرانی که خریداری کرده‌اید دو برابر گران شود، در هر دو سود یکسانی برای شما خواهند داشت. خرید سهام مناسب و سودآور تنها نکته‌ای است که یک سرمایه‌گذار باید آن را رعایت کند و ارزش این سهام یا تعدادی که خریداری می‌کنید اهمیت آنچنانی نخواهد داشت.
معمولا در بازار بورس سهام‌های با ریسک کمتر که احتمال افزایش ارزش بیشتری دارند دارای قیمت‌های بالاتری نیز هستند. البته گاهی سهام‌های ارزان شرکت‌های کوچک نیز افزایش‌ سریع و ناگهانی در قیمت پیدا می‌کنند، اما این شرایط بندرت ادامه خواهد داشت.
نکته اساسی که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید آن است که آیا سهام بدرستی ارزش‌گذاری شده و یا در قیمت آن اغراق شده است. بطور کلی شما به عنوان سرمایه‌گذار باید سهام را به ارزان‌ترین قیمت خریداری کنید و در گران‌ترین زمان نیز بفروشید. به عبارت دیگر باید مطمین شوید سهام خریداری شده ارزش قیمت پرداختی را داشته باشد. در غیر اینصورت احتمال ضرر شما بالا خواهد رفت. 
یک راه برای بررسی قیمت‌ سهام محاسبه نرخ P/E آن است. شما می‌توانید به چندین حالت این عدد را بدست آورید. یکی از ساده‌ترین این روش‌ها آن است که ارزش کنونی یک سهم شرکت را تقسیم بر میزان رشدی که هرکدام از سهم‌ها در سال گذشته داشته کنید. بالا بودن عدد بمعنی تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران برای خرید سهام می‌باشد و پایین بودن نرخ P/E نیز خبر از اعتماد پایین بازار نسبت به سهام می‌دهد. 
حال با یک مثال موضوع را کاملا روشن می‌کنیم. در سال 2014 سهام آمازون با قیمت 370 دلار و نرخ P/E 614.49 بیشترین ارزش را در بازار داشت و سهام ‌HP نیز با 30 دلار و نرخ P/E 10.97 کم ارزش‌ترین در بازار بود. اما در سال مالی مربوطه سهام آمازون افت 10 درصدی داشت و در سوی دیگر شاهد رشد 7 درصدی در سهام HP بودیم. شاید یک سهام‌دار تازه‌کار به خرید سهام HP علاقه‌مند گردد اما سرمایه دار آگاه با توجه به برنامه‌های منسجم و سودآور آمازون حتما آن را انتخاب خواهد کرد. در نهایت پس از گذشت زمان نیز دیدیم آمازون سهام پرسودتر و مناسب‌تری برای خرید بود، هرچند قیمت بیشتری داشت.
آینده بازار بورس و شرکت‌ها باید عامل تاثیرگذار در خرید شما باشد. سرمایه‌گذاری بر مبنای شایعه یا احساس کاملا غلط بوده و شما را به سرعت از بازار محو می‌کند. شما باید همیشه به بررسی و تجزیه‌وتحلیل بازار بپردازید. بر اساس نتایج بدست آمده از این بررسی‌ها می‌توانید به خرید سهام مناسب (چه گران و چه ارزان) اقدام کرده و بهترین زمان را نیز برای فروش سهام خود انتخاب کنید. موفقیت سرمایه‌گذار ارتباط مستقیمی با دانش او درباره بازار و شرکت‌ها دارد.

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر