چند نوع سهم در بازار بورس داریم ؟


1401/06/12 ارسال شده توسط حسین آباقی 344

چند نوع سهم در بازار بورس داریم ؟

سهام چیست و انواع آن کدام‌اند؟

 

ساده‌ترین عبارتی که برای تعریف سهام می‌توان به کار برد، واحدهای سرمایه‌گذاری است. سهام جمع کلمه سهم است و سهم نیز قسمتی از سرمایه یا دارای شرکت یا موسسه ای است که از تعدادی سرمایه‌گذار تشکیل می‌شود. طبق قوانین موجود در بحث‌های سرمایه‌گذاری میزان هر سهم باید در قراردادهای هر سرمایه‌گذاری ذکر شود و همچنین حداقل و حداکثر خرید سهم توسط هر فرد نیز باید مشخص باشد.

انواع سهام

سهام تنوع بسیار بالایی دارد. آشنایی با انواع سها می تواند برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه تر مناسب باشد. در نتیجه سعی کرده ایم در ادامه به مهمترین انواع سهام بپردازیم

سهام بی‌نام (اصطلاحاً قابل‌انتقال به غیر)

در این نوع سهام در برگه مربوطه نامی از صاحب سهام ذکر نمی‌شود و مانند چک‌هایی است که در وجه حامل صادر می‌شوند. سرعت انتقال در این نوع سهام بیشتر است؛ زیرا برخلاف سهام بانام، دردسرهای ثبت سند را ندارد.

سهام بانام (اصطلاحاً غیرقابل‌انتقال به غیر)

در این نوع از سهام نام سرمایه‌گذار باید در برگه سهام درج شود. الزام استفاده از سهام بانام برای برخی موارد از قبیل صدور گواهینامه موقت بانام سهام، سهام شرکت‌های سهامی خاص، سهام وثیقه مدیران شرکت و سهام شرکت‌های دولتی وجود دارد. 
در موارد این‌چنینی این نوع انتقال سهم باید در دفاتر ثبت سهام درج شود و امضاهایی از طرف سهام‌دار یا نماینده قانونی او باید صورت گیرد. از مزیت‌های سهام بانام عدم امکان سرقت در آن است؛ زیرا شخص سهام‌دار خود باید تمامی مراحل را با در دست داشتن مدارک شناسایی طی کند. همچنین برای شرکت‌هایی که سهام خود را واگذار می‌کنند هم دانستن این نکته که سهام شرکت خود را به چه کسانی واگذار کرده‌اند مزیت محسوب می‌شود.
همچنین در برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای افراد معمولی است نیز سهامی بانام اعطا می‌گردد.

سهام انتفاعی

این نوع سهام در صورتی معنا پیدا می‌کند که استهلاک سهم روی دهد. در این نوع سهام سرمایه‌گذار در انتها نمی‌تواند مطالباتی از قبیل تسویه اصل پول خود را داشته باشد؛ اما می‌تواند سایر مسیولیت‌های قانونی خود از قبیل دریافت سود و حق امضا و رآی را داشته باشد. این نوع سهام بیشتر در شرکت‌های دولتی رایج است.

سهام مؤسس

همان‌طور که از نام آن مشخص است این سهام مربوط به مؤسس مجموعه است که طبق آن در زمان اتمام کار مجموعه قسمتی از دارایی‌های شرکت به مؤسس آن واگذار می‌شود.

سهام ممتاز

این نوع سهم برای زمانی در نظر گرفته ‌شده است که شرکت نیازمند سرمایه‌گذار قوی با سرمایه‌ای قابل‌ توجه و به‌صورت فوری باشد. برای مثال زمانی که یک شرکت یا موسسه دچار بحران مالی می‌شود به‌سرعت احتیاج به سرمایه‌گذار پیدا می‌کند که بتواند بحران به وجود آمده را حل کند.

همچنین در مواردی که شرکت‌های کوچک باهم قرارداد همکاری می‌بندد تا یک شرکت بزرگ تآسیس کنند، آن دسته از افرادی که برای مجموعه سودآوری بیشتری دارند،تمایل به داشتن چنین سهامی دارند. در واقع در این نوع سهام اولویت‌بندی صورت می‌گیرد. مثلاً درصد سود این دسته از افراد بیشتر از سایرین خواهد بود.

سهام جایزه

این نوع سهام که به‌اصطلاح به آن حق امتیاز سهم هم گفته می‌شود، به سهامداران قدیمی مجموعه داده می‌شود و زمانی اعطا می‌شود که ارزش سهام کل مجموعه به دلیل وجود سرمایه‌گذاران جدید افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

حالا که با انواع سهام آشنا شدید، بهتر است توجه داشته باشید که در هر قراردادی که برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام می‌بندید، باید موارد زیر ذکر شده باشد

• نام شرکت و شماره ثبت

• مبلغ پرداختی و میزان سرمایه‌گذاری (به عدد و حروف)

• نوع سهم

• تعداد سهم

یکی از مهمترین این موارد، نوع سهم است که در این مطلب به صورت مختصر با انواع آن آشنا شدیم.

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر