همه چیز درباره نسبت ارزیابی PEG


1401/09/13 ارسال شده توسط حسین آباقی 336

همه چیز درباره نسبت ارزیابی PEG

 

همه چیز درباره نسبت ارزیابی PEG

 

نسبت PEG ،نسبت کاربردی در میان تحلیلگران و سرمایه گذاران می باشد و همانطور که گفته شد کلیه اشکالات و کمبودهای نسبت P/E را حل کرد و تحلیل بهتری از ارزندگی سهام ایجاد می نماید. نسبت PEG از تقسیم P/E بر نرخ رشد سالانه سودآوری شرکت (g )بدست می آید. بنابراین:

 

در نتیجه با داشتن نسبت P/E شرکت و محاسبه نرخ رشد آن می توانیم نسبت PEG را محاسبه نماییم

تحلیل نسبت PEG از دیدگاه تحلیلگران:

1 -اگر این نسبت در شرکتی بین صفر تا یک باشد به این معنا است که سهام آن شرکت برای سرمایه گذاری مناسب است. و قیمت سهام شرکت با توجه به میزان سودآوری آن ارزان می باشد و از طرفی بازار نرخ رشد را کمتر از معقول پیش بینی کرده است.

2 -هر چه رقم این نسبت از یک به طرف صفر حرکت کند نشان از سودآوری بیشتر شرکت دارد به این معنا که اگر PEG شرکتی 0/34 باشد سودآوری و ارزندگی آن بیشتر از شرکتی است که PEG آن معادل 0/67 باشد.

3 -PEG کمتر از صفر و منفی نشان از عدم سودآوری مناسب شرکت دارد و به دلیل نرخ رشد منفی شرکت حادث می شود.

4 -اگر PEG بیشتر از یک باشد به معنای گران بودن سهام است و خرید آن توصیه نمی شود و از طرفی پیش بینی بازار از نرخ رشد شرکت فراتر از ارقام جاری آن است. نکته مهم: مقیاس یک برای ارزندگی سهام در نسبت PEG بصورت استاندارد در دنیا اعمال می شود ولی در زمانهای مختلف و در شرایط اقتصادی مختلف نسبت به نرخ بهره و تورم، سرمایه گذاران می توانند این رقم را کمتر و یا بیشتر نمایند و شرکتها را براساس مقیاس کمتر و یا بیشتر به منظور سودآوری بیشتر نسبت به شرایط خاص اقتصادی انتخاب نمایند. بنابراین برای این منظور و رسیدن به مقیاس صحیحی در نسبت PEG برای ارزیابی سهام شرکتها می بایستی بصورت زیر عمل کرد.

بطور مثال اگر P/E سهمی معادل 8 باشد، ممکن است این تصور پیش آید که قیمت سهام نسبت به عایدی آن گران است و سرمایه گذاری در آن توجیه نمی شود ولی چنانچه همین سهام دارای نرخ رشد g  چهل و پنج درصد در سال باشد، نسبت PEG معادل 0/17 می باشد که چون کمتر از 0/2 مقیاس برآوردی ما می باشد، خرید سهام علی رغم p/e بالا توصیه می شود.

در مقابل اگر p/e سهمی معادل 4 با شد که نشان از سودآوری خوبی در بازار سهام دارد ولی نرخ رشد (g )آن 15 درصد باشد نسبت PEG سهام مذکور 0/26 می باشد که چون بیشتر از 0/2 می باشد به معنای گران بودن قیمت سهام در شرایط جاری اقتصادی است و خرید آن علی رغم p/e پایین آن توصیه نمی شود به این دلیل که این سهم در سالهای آتی همگام با نرخ تورم نمی تواند سودآوری خود را افزایش دهد.

 

حتما مطلب همه چیز درباره افزایش سرمایه را بخوانید 

 

نکته مهم: تحلیلگران و سرمایه گذاران در شرایطی که نرخ تورم و بهره بانکی افزایش می یابد می بایستی واحد مقایسه ای PEG را نیز کمتر از یک در نظر بگیرند و مطابق روش بالا مقیاس دقیق آنرا محاسبه نمایند.

چگونگی حل مشکالت p/e توسط نسبت PEG همانطور که در قسمت p/e گفته شد، چهار مشکل اصلی در مقایسه p/e شرکتها ایجاد می شود که به واسطه مقایسه نسبت PEG آنها حل می شوند:

1 -بین دو شرکتی که p/e یکسان دارند هر کدام که نسبت PEG کمتری دارند برای سرمایه گذاری مناسب تر است.

2 -شرکتی که p/e بالایی دارد اگر نسبت PEG آن زیر عدد واحد مقایسه ای بر آوردی تحلیل گر باشد هنوز برای سرمایه گذاری مناسب است.

3 -شرکتی که p/e  پایینی دارد اگر نسبت PEG آن بیشتر از واحد مقایسه ای باشد، علی رغم p/e پایین، قیمت سهام گران است و برای سرمایه گذاری توصیه نمی شود.

4 -مقایسه p/e شرکتها در صنایع مختلف به علت وجود نرخ رشد متفاوت صنایع، مقایسه یکسانی بشمار نمی رود. اما مقایسه نسبت PEG شرکتها در صنایع مختلف این نقص را از میان برده و مانند مقایسه سیب با سیب می باشد.

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر