تفاوت سرمایه گذار و معامله گر


1401/06/20 ارسال شده توسط حسین آباقی 265

تفاوت سرمایه گذار و معامله گر

 

تفاوت سرمایه گذار و معامله گر

اولین قدم در راه موفقیت در بورس این است که عوامل منجر به موفقیت را کاملاً بشناسیم و بدانیم که چه مراحلـی را بایـد طـی نمود تا به آنجا رسید و بعد نقشه راهی برای گذر از این وادی را ترسیم نماییم. سپس قدم بعدی که اغلب نادیده گرفته مـی شـود اینست که شما تشخیص دهید بعنوان سرمایه گذار در بورس حضور دارید یا بعنوان معامله گر. ایـن مسـیله بسـیار مهـم و نقـش آفرین است به این دلیل که تفکر و استراتژیهای معاملاتی این گروه ها بطور کامل با هم متفاوت است و عدم تشخیص این مسـاله، باعث نوعی سر درگمی در نحوه تجزیه و تحلیل و معاملات شما خواهد شد که منجر به عدم موفقیت در معاملات می شـود.

یکـی از اشتباهات رایج مردم در بورس همین عدم تفکیک این گروه ها از هم است. بطور مثال شما سـهامی را از دیـدگاه یـک سـرمایه گذار تجزیه و تحلیل می کنید و وارد سهام می شوید ولی در زمان خروج به اشتباه با دیدگاه یک معامله گر عمـل مـی کنیـد. بـه این معنا که سهام را بعنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت انتخاب کرده اید و انتظار سوددهی خـوبی را در ایـن بـازه داریـد ولـی بدون توجه به این مسیله و صرفا به خاطر اینکه در کوتاه مدت هیچ اتفاق خاصی در سهام نیفتاده است، آنرا اشتباهاً می فروشـید. یعنی از دیدگاه یک سرمایه گذار وارد شده اید و با دیدگاه یک معامله گر از سهام خارج شده اید. بدون توجه به اینکه آن شـرکت از دیدگاه سرمایه گذاری تحلیل شده است ولی شما با دیدگاه یک معامله گر با آن برخورد کرده اید و بعد هم سهام رشـد کـرده و شما از خارج از بازار فقط نظاره گر سودهای دست نیافته خواهید بود. بنابراین قدم دوم درک صحیح از رفتـار سـرمایه گـذاران در مقابل رفتار معامله گران است و تشخیص و انتخاب یکی از این دو گروه به عنوان شـیوه معـاملاتی شـما و انجـام نحـوه تجزیـه و تحلیل صحیح آن می باشد.

در بعضی اوقات شما می توانید خود را جزو هر دو گروه ببینید به این شکل که چند درصد از پرتفوی خود را به سهامی که از نظر سرمایه گذاری تحلیل شده اند اختصاص می دهید و چند درصد دیگر را به سهامی که از نظر معاملـه گری تحلیل شده اند، اختصاص می دهید ولی نکته مهم در این خصوص اینست که در موقع فـروش و در طـول نگهـداری سـهام دقیقاً باید بر اساس همان شیوه ای که سهام را تحلیل کرده اید (از دیدگاه سرمایه گذار یا معاملـه گـر) و خریـد کـرده ایـد رفتـار نمایید و مواظب باشید شیوه انتخاب این سهم ها با یکدیگر تداخل ننماید.

 

تعریف سرمایه گذار  (Investor ) :

یک سرمایه گذار با دیده بلند مدت بر اساس عوامل بنیادی شرکت، اقدام به تحلیل و ارزشیابی سهام نموده و با اقداماتی مبنی بر کاهش ریسک بر خلاف معامله گران انتظار حداکثر بازدهی را دارد. برای سرمایه گـذار معمولاً تغیرات قیمت در کوتاه اهمیت ندارد و اساس انتخاب خود را بر پایـه تحلیـل بنیـادی اسـتوار مـی سـازد و انتظار دارد تا در یک بازه زمانی معقول نسبت به استراتژی خود به سود دهی مورد پیش بینی دست یافته و سـهام به ارزش واقعی یا ذاتی خود برسد.

 

انواع سرمایه گذار :

1 -سرمایه گذار بیش فعال (Active Super): افق زمانی تحلیل و نگهداری سهام بین 6 ماه تا 1 سال است

2 -سرمایه گذار فعال (Investor Active) : یا به عبارتی سرمایه گذار کوتاه مـدت، کسـی اسـت کـه بـر مبنـای تکنیکهای سرمایه گذاری و بر اساس افق زمانی کوتاه مدت تا میان مدت سهام را تجزیه و تحلیـل و خریـداری می نماید و بر اساس همان تکنیکهای سرمایه گذاری از بازار خارج می شود. افق زمانی این گروه در ایران بـین 1 تا 3 سال است.

3 -سرمایه گذار غیرفعال (Investor Passive) : یا به عبارتی سرمایه گذار بلند مدت، کسـی اسـت کـه بـا افـق سرمایه گذاری بیش از 3 سال اقدام به تجزیه و تحلیل و خرید سهام می نماید.

 

تعریف معامله گر(نوسان گیر)

به کسی گفته می شود که با نگاه کوتاه مدت با استفاده از تحلیل تکنیکال، رفتـار شناسـی بـازار، و نمـودار قیمـت اقدام به معامله می نماید. این گروه بدون توجه به ارزش سهام، فقط به منظور کسب نوسان قیمت اقدام به خریـد و فروش سهام می نمایند.

 

انواع معامله گر:

1 -اسکالپر(Scalper) : به معامله گرانی اطلاق می شود که در طی یک روز دهها و یا شاید صـدها معاملـه بسـیار کوتاه مدت در حد چند ثانیه تا دقیقه انجام می دهند.

2 -معامله گر روزانه (Trader Day) : به معامله گرانی اطلاق می شود که در طـی یـک روز معـاملاتی وارد بـازار شده و تا قبل از به پایان رسیدن ساعات معاملات همان روز کلیه موقعیتهای معاملاتی خود را می بندند.

3 -معامله گر نوسان گیر(Trader Swing) : به معامله گرانی اطلاق می شود که بین چند روز تـا چنـد هفتـه در موقعیتهای خود باقی می مانند تا از حداکثر نوسان قیمت سهام بهره مند شوند.

4 -معامله گران بلندمدت (Trader Position) : به معامله گرانی اطلاق می شود که افق معاملاتی آنها بین چند هفته تا چند ماه و حتی سال می باشد یعنی ممکن است بصورت بلندمدت در معامله باقی بمانند ولی بر اساس تکنیکهای معامله گران مثل تحلیل نمودار عمل می کنند.

 

نکات مهم

1 -آنچه بسیار حایز اهمیت است این است که با هر روش تجزیه و تحلیل که وارد بازار می شوید می بایسـتی بـا همان تکنیکهای تجزیه و تحلیل از بازار خارج شوید. یعنی اگر با تکنیکهای سرمایه گذاری سـهمی را خریـده اید نباید بر اساس تکنیکهای معامله گران از آن سهام خارج شوید.

2 -شیوه های معاملاتی هر یک از سه گروه سرمایه گذاران و هر یک از چهار گروه معامله گران بـا هـم متفـاوت است. بنابراین دقیقاً باید بدانید جزو کدام دسته هستید و دقیقا شیوه معاملاتی همـان گـروه را بکـار ببریـد. بطـور مثال شخصی که می خواهد بعنوان معامله گر روزانه وارد بازار شود از نمودارهایی که چارچوب زمانی کوتـاه مـدت تری (5 دقیقه، 10 دقیقه و یا 15 دقیقه) دارد، استفاده می نماید. حال آنکه بسـیاری بـه اشـتباه از نمـودار روزانـه برای این امر استفاده می کنند که بطور حتم سیگنال اشتباهی را به آنها نشان می دهد.

3 -ممکن است شما از دو دیدگاه سرمایه گذار و معامله گر وارد سهام واحدی شوید یعنی بخشی از آن سـهم در قسمت بلندمدت پرتفوی شما جای می گیرد و بخش دیگر آن در قسمت کوتاه مدت. بنابراین باید توجه داشت که هر قسمت به روش خودش تحلیل شود و در زمان خروج قسمت کوتاه مدت می بایستی بـا اسـتفاده از تکنیکهـای معامله گری و بخش بلندمدت با استفاده از تکنیکهای سرمایه گذاری تجزیه و تحلیل شود

4 -در دنیا هیچ یک از این روشها نسبت به یکدیگر از برتری خاصی برخوردار نیستند به این معنا که بسـیاری از افراد با انتخاب هر یک از این روشها به موقعیت سودآوری چشمگیری رسـیده انـد ولـی در ایـران مطالعـات نشـان می دهد که به دلایل مشکلات خاصی که هم اکنون بورس ایران با آن مواجه است،

بهترین روش دیـدگاه سـرمایه گذاری میان مدت تا بلندمدت می باشد. اینکه چرا دیدگاه سرمایه گذار به دیدگاه معامله گر کوتاه مدت در ایران برتری دارد اینست که :

1 -عمق بازار یا نقدشوندگی آن نسبت به بازارهای جهانی کمتر است و بنابراین شما نمی توانید در هر لحظـه و یـا هر قیمتی که می خواهید در ثانیه وارد و یا خارج شوید.

2 -وجود حداکثر و حداقل نوسان قیمت در روز، مانع دیگری برای بهینه عمل کردن معامله گری است.

3 -وجود صف خرید و فروش در بازار مانع دیگری است که در هر زمان شما نمی توانیـد نسـبت بـه تحلیـل خـود اقدام نمایید.

4 -وجود کارمزد درصدی نسبت به سرمایه که هزینه معاملات کوتاه مدت را بالا می برد (در دنیـا معمـولاً کـارمزد معاملات سهام ثابت است و بنابراین هر چه سرمایه بالاتر می رود، هزینه های معاملات پایین می آید)

5 -عدم وجود بازارگردان یا بازارساز برای کلیه سهم ها (در مقایسه با بورسهای بین المللـی) ایـن امکـان را ایجـاد نمی نماید تا شما در هر قیمتی بتوانید سهام را بخرید یا بفروشید.

6 -عدم امکان استفاده از فروش استقراضی (selling Short (در بورس ایران که بتوانید از افـت و کـاهش قیمـت هم سود کسب نمایی

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر