نرخ بهره با دیگر شاخص های اقتصادی چه رابطه ای دارد ؟


1401/06/14 ارسال شده توسط حسین آباقی 1441

نرخ بهره با دیگر شاخص های اقتصادی چه رابطه ای دارد ؟

خیلی وقتها درباره بالا رفتن یا پایین اومدن شاخص های اقتصادی مثل نرخ بهره ، نرخ بیکاری و اشتغال ، اخبار زیادی به گوشمون میخورد . ولی هیچ وقت برای افراد عادی این ارقام و تغییرات ، قابل درک نبوده و به زبان ساده تر ، همانطور که نفهمیدیم سینوس و کسینوس کجای زندگی مون به درد خورد ، این شاخص ها هم به همین صورت گنگ و بی مفهوم باقی ماند .از حق نگذریم این شاخص ها حداقل یک زنگ خطری را در گوش ما به صدا در می آورد و گوش ما رو نسبت به محیط افتصادی اطرافمون ، آگاه میکند . 

 

شاخص های اقتصادی در تحلیل های مالی و بنیادی سهام و بازارهای مالی  چه کاربردی دارند ؟

 

به زبان ساده تر اگر به عنوان یک سرمایه گذار در یکی از بازارهای مالی اعم از بازار سرمایه ، فارکس ، بازار ارز دیحیتال و ... فعالیت کنیم چطور از ارتباط این شاخص های اقتصادی برای سیگنال خرید یا فروش استفاده کنیم ؟

برای درک سریع تر ، به دستورالعمل  زیر مراجعه کنید و از این  مطلب  به عنوان مرجع بکارگیری نحوه ارتباط این شاخص ها استفاده کنید :

 

  1. رابطه نرخ بهره با شاخص بورس یک رابطه معکوس است

ترخ بهره چیست

هر وقت نرخ بهره بالا برود شاخص بورس پایین می آید و بالعکس هر وقت نرخ بهره پایین می آید ، شاخص بورس بالا می رود .

چرا این رابطه برقرار است ؟

وقتی نرخ بهره پایین می آید ، مردم ترجیح می دهند پول خود را از بانکها خارج کرده و به امید سود بیشتر ، به سمت بازارهای سرمایه (بورس سهام ) بروند . اتفاقی که بعد از این در بازار بورس می افتد این است که تقاضا برای خرید سهام در بازار بورس ، بیشتر شده و طبق اصل عرضه و تقاضا ، وقتی تقاضا افزایش می یابد ، قیمت ها هم افزایش می باید و در نتیجه قیمت سهم ها در بورس بالا می رود  و سر آخر اگر این توازن برقرار نشود ، بورس دچار حباب میگردد . و ساخص کل بورس صعودی میشود . دقیقا اتفاقی که در سال 99 در بورس ایران افتاد . 

و بالعکس اگر نرخ بهره بالا رود افراد کم ریسک پول های خود را از بازار های مالی به سمت بانکها برمیگردانند و در نتیجه تقاضا برای سهم در بازار بورس کم شده و قیمت سهم ها کاهش می یابد . و نهایتا باعث کاهش شاخص کل بورس میگردد .

 

این مطلب را حتما بخوانید :   نحوه کسب سود در زمان ریزش قیمت سهام

 

2- رابطه نرخ بهره با تورم یک رابطه معکوس است 

هر وقت نرخ بهره بالا برود تورم  پایین می آید و بالعکس هر وقت نرخ بهره پایین می آید ، تورم  بالا می رود .

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
همه چیز درباره نسبت ارزیابی P-E
همه چیز درباره نسبت ارزیابی P-E

در این مقاله انواع نسبت های ارزیابی سهام توضیح داده میشود و نحوه استفاده هر کدام تفسیر میگردد ,و انواع نسبت P/E و رابطه آن با نرخ بهره و تورم به صورت کامل شرح داده میشود

انواع روش های تجزیه و تحلیل صورتهای مالی
انواع روش های تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

در این مقاله انواع روش های تجزیه و تحلیل صورتهای مالی را بررسی کرده و کاربرد هر کدام را به سادگی بیتان می نماید . این بلاگ بصورت تصویری بوده است و توسط استاد حسین آباقی در یکی از کلاس های حضوری فیلمبرداری شده است .

همه چیز درباره سود نقدی هر سهم - DPS
همه چیز درباره سود نقدی هر سهم - DPS

در این مقاله تعریف و مفهوم سود نقدی هر سهم را به همراه نحوه محاسبه آن یاد میگیرید

همه چیز درباره سود هر سهم - EPS
همه چیز درباره سود هر سهم - EPS

مفهوم و تعریف سود هر سهم به زبان ساده و انواع EPS و کاربرد هر کدام را میتوانید در این مقاله مطالعه کنید

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر