نحوه کسب سود در زمان ریزش قیمت سهام


1401/06/14 ارسال شده توسط حسین آباقی 273

نحوه کسب سود در زمان ریزش قیمت سهام

Short selling چیست ؟

شاید تا به حال همیشه فکر می‌کردید در بورس و بازارهای مالی فقط باید زمانی سود کرد که قیمت سهام ما بالا بره . مثلا سهمی رو 10 دلار خریدیم و حالا 15 دلار شده و ما 5 دلار رو سود هستیم . 

در بازارهای سهام خارج از این کشور عجیب و غریبمون ، علاوه بر اینکه میشه از بالا رفتن سهم ، سود کرد،  بر عکسش هم میشه . یعنی اگر تشخیص بدیم سهم ما قیمتش در آینده ریزش داره ، میتونیم در قیمت بالا بخریم و در قیمت پایین بفروشیم و سود کنیم !!! 

پرهاتون ریخت ؟! خداییش الان دارید فکر می‌کنید چه جوری میشه ؟ مگه میشه ؟الان بهتون میگم. 

در بازارهای مالی بین المللی دو دسته معامله گر وجود داره . دسته اول کسایی هستند که از بالا رفتن قیمت ، سود می‌کنن که همین رویه رو در ایران خودمون هم داریم . این دسته اصطلاحا در دنیا به بازار گاوی معروف هستند . حالا چرا گاوی ، در ادامه میگم.  

دسته دوم کسانی هستند که با پایین اومدن قیمت ها سود کسب میکنن . این دسته اصطلاحا در دنیا به بازار خرسی معروف هستند.  

 

چرا گاو و خرس ؟

 

 

در قدیما در قاره آمریکا یکی از تفریحات مردم جنگ انداختن این دو حیوان با هم بود. انسانها همیشه در طول تاریخ مریض بودند واقعا، خدا به راه راست هدایتشون  کنه .

گاو ها همیشه با استراتژی شاخ زدن می‌جنگیدند،  طوری که شاخ را از پایین با بالا به بدن حریف خود فرو می بردند و خرس ها هم با پنجه های خود می‌جنگیدند  بصورتی که پنجه خود را از بالا به پایین به بدن حریف فرو می‌کردند.  چه متن خفن و دلهره آوری شد ، یاد اسپارتاکوس افتادم . از بحث دور نشیم . به مرور زمان در طول تاریخ این مسابقات جنگ دو حیوان گاو و خرس باعث شد  که افرادی که با استراتژی بالا رفتن قیمت ، سود کسب میکنن رو استراتژی گاوی بگن (از پایین به بالا)  و افرادی که از کاهش قیمت سود کسب میکنن رو استراتژی خرسی بگن (از بالا به پپایین ). نکته جالب این هست که در بورس سهام ایران فقط استراتژی گاوی است و بس و خبری از بازار خرسی نیست . همین نکته باعث شد مجذوب بازارهای مالی بین المللی بشم.  

 

حتما این مطلب را بخوانید :   نرخ بهره با دیگر شاخص های اقتصادی چه رابطه ای دارد ؟

 
حالا این استراتژی خرسی چطور کار می‌کند؟

به سیستم کسب سود خرسی ، اصطلاحا short selling میگن .برای اینکه این مفهوم را کاملا درک کنید بذارید یه مثال براتون بزنم :

فرض کنید امروز تاریخ 25 فروردین 1400 است و شما تحلیل می‌کنید که از این تاریخ تا یکماه بعد بازار سکه و طلا کاهشی است و قیمت ها در طول این ماه ریزش دارد . حالا چطور میتونید از این وضعیت پول دربیارید ؟

شما امروز از کارگزاری خود تقاضای 10 سکه می‌کنید و تاریخ عودت سکه ها رو یکماه دیگه اعلام می‌کنید و یکماه فرصت دارید 10 سکه کارگزاری رو پس بدید .

حالا شما امروز 10 سکه استقراضی خود را در بازار به قیمت 1000 میفروشید و صاحب 10000 پول میشوید . صبر می‌کنید تا یکماه دیگه تا قیمت سکه کاملا ریزش کند و در موقعیت مناسب قبل از موعد پس دادن سکه ها به کارگزاری،  10 سکه از بازار با قیمت 600 میخرید در واقع پولی که بابت این 10 سکه در یکماه بعد دارید می دهید 6000 است . 

حالا 10 سکه خریداری شده رو به کارگزاری پس می دهید و حسابتان با کارگزاری صاف می‌شود.  

حالا حساب کنید در این مدت چقدر سود کردید ؟ بله 10000 تا روز اول بابت سکه های فروخته شده گرفتید و الان 6000 تا بابت خرید 10 سکه پرداخت کردید و صاحب 4000 سود شدید . به این استراتژی short selling می گویند . 

البته این استراتژی فقط از طریق اعتبار طرف مقابل (مشتری ) در کارگزاری انجام میشه و به قول ما ایرونی ها همون فروش اعتباری  است  . اما متاسفانه این ابزار در بازارهای مالی ایران  وجود ندارد . ولی اگر روزی این ابزار  به بازار های ایران راه پیدا کند ، فکر کنید چقدر جذاب می‌شد؟

 

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر