همه چیز درباره سود نقدی هر سهم - DPS


1401/09/13 ارسال شده توسط حسین آباقی 821

همه چیز درباره سود نقدی هر سهم - DPS

 

همه چیز درباره سود نقدی هر سهم - DPS

معادل انگلیسی واژه DPS یا همان سود تقسیمی هر سهم  =  dividend per share

سود نقدی سهام

شرکتها سالی یکبار در مجمع عمومی عادی تصمیم می گیرند که چه مقدار از سود خالص شرکت را بین سهامداران تقسیم نمایند. به این معنا که هر ساله درصدی از EPS شرکتها تحت عنوان DPS به معنای سود نقدی به ازای هر سهم بین سهامدارانی که تا روز مجمع سهامداران شرکت بوده اند تقسیم می شود.

هر ساله شرکتها در مجمع عمومی عادی سالیانه بخشی از سود خالص خود را مطابق قانون تجارت بین سهامداران تقسیم می نمایند و ما بقی سود را بر اساس نیاز خود نگهداری می کنند. طبق قانون تجارت شرکتها می بایستی 5 درصد از سود خود را بصورت اندوخته قانونی، ذخیره نموده و تا زمانیکه این اندوخته معادل 10 درصد سرمایه شرکت شود ، این کار می بایستی ادامه یابد. از طرف دیگر, شرکتها می بایستی هر ساله حداقل 10 درصد از سود خالص خود را بصورت سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم نمایند. شرکتها می بایستی ظرف 8 ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سود نقدی را به سهامدارانی که در روز مجمع همچنان سهامدار شرکت بوده اند، پرداخت نمایند.

سود نقدی به ازای هر سهم که به آن (DPS )Dividend per share گفته می شود از رابطه زیر به دست می آید:

بنابراین شرکتها درصدی ازEPS خود را به صورت DPS بین سهامداران خود تقسیم نموده و بقیه را تحت عنوان اندوخته و یا سود انباشته برای توسعه و سودآوری بیشتر نزد شرکت نگه می دارند.


به اهتمام : حسین آباقی 

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر