از روش کلاهبرداری اسکیمر چه می‌دانید؟


1401/06/14 ارسال شده توسط حسین آباقی 248

از روش کلاهبرداری اسکیمر چه می‌دانید؟

از روش کلاهبرداری اسکیمر چه می‌دانید؟


در حال حاضر بیش‌تر مردم پول‌های خود را در نزد بانک‌ها قرار می‌دهند؛ زیرا به بانک‌ها اعتماد دارند. در این بین افرادی سودجو هستند که به روش‌های مختلفی از جمله اسکیمر، فیشینیگ، شرط‌بندی و... اقدام به کلاهبرداری و برداشت غیر‌مجاز از حساب‌های بانکی می‌کنند.
در این مقاله ما در مورد روش کلاهبرداری اسکمیر صحبت خواهیم کرد.
اسکیمر چیست؟
امروزه افراد زیادی با کارت‌های بانکی اقدام به خرید از فروشگاه‌ها می کنند. استفاده زیاد از این روش باعث شده مجرمان بیکار ننشینند و به فکر ابداع روش‌هایی برای سوء استفاده باشند. یکی از شایع‌ترین این روش‌ها کلاهبرداری با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان است. 
این کلاهبرداران یک قطعه سخت‌افزاری که اسکمیر نامیده می‌شود را در این دستگاه‌ها قرار می‌دهند تا به وسیله آن اطلاعات افراد را از کارت‌های بانکی کپی‌برداری کنند. کاری مجرمانه که می تواند عواقب سنگینی برای مجرم به همراه داشته باشد.
عنصر مادی جرم
کپی‌برداری اطلاعات از روی نوار مغناطیسی کارت عابر بانک، به وسیله دستگاه اسکیمر صورت می‌گیرد. مجرمان فرصت‌طلب با استفاده از نرم‌افزاری خاص، اطلاعات کپی شده در اسکمیر را در عابر بانک کپی می‌کنند. در نهایت به وسیله این کارت‌بانکی اقدام به برداشت پول از حساب قربانی می‌کنند. بهتر است بدانید این قطعه سخت افزاری با نوار مغناطیسی کارت بانکی اصلی تفاوت دارد. مجرمان با این قطعه به تمامی اطلاعات فرد قربانی دسترسی دارد. 
ابعاد حقوقی
اسکیمینگ یک کلاهبرداری حرفه‌ای است که مجرمان آشنا به کامپیوتر از آن استفاده می‌کنند. اسکیمینگ یا کلاهبرداری اسکیمری به معنای برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی افراد است. 
این شیوه کلاهبرداری رایج‌ترین روش در جرایم سایبری است. طبق ماده 13 مرتکبان به این جرم به حبس یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات محکوم می‌شوند.
برخلاف کلاهبرداری به شیوه سنتی که افراد را فریب می دهند در کلاهبرداری اسکیمر از شیوه‌های فنی استفاده می‌شود به گونه‌ای که سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای را هدف قرار می‌دهند تا اقدام به برداشت غیر مجاز کنند.
روش‌های کار
کلاهبرداران برای دستیابی به رمز عبور کارت بانکی از دو روش بهره می‌برند. در یک روش، دوربینی را در کنار ورودی کارت قرار می‌دهند. در این هنگام وقتی کاربر رمز عابر بانک خود را وارد می‌کند دوربین این رمز را ضبط می‌کند. این قطعه به قدری کوچک است که مردم قادر به تشخیص این اسکیمر نیستند.
در روش دیگر، مجرمان از نصب کیبورد بر روی کیبورد قبلی دستگاه استفاده می‌کنند. این کیبورد بسیار شبیه به کیبورد اصلی است. وقتی کاربر اطلاعات خود را به وسیله این کیبورد وارد می‌کند تمامی اطلاعات ضبط می‌شود.
اقدام بانک‌ها
اسکیمینگ تهدیدی بسیار جدی برای بانک‌ها است. بنابراین بانک‌ها برای پیشگیری از وقوع این جرایم می‌توانند اقدام به نصب آنتی اسکمیر کنند. بانک مرکزی استفاده از آنتی اسکیمر را برای بانک‌ها الزامی کرده است. ناگفته نماند که کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیز مانند عابربانک‌ها در معرض اسکیمینگ هستند.
وظیفه دارندگان کارت‌های بانکی
1- دارندگان کارت‌های بانکی به هیچ عنوان نباید رمز کارت بانکی خود را در اختیار فروشندگان یا دیگران قرار دهند.
2- یکی از راه‌های پیشگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها تغییر رمز عبور به صورت ماهیانه یا دوره‌ای است.
3- در هنگام خرید از فروشگاه‌ها دقت کنید که دستگاه‌های کارت‌خوان و سیار نباید چسب خورده یا شکسته باشند.
4- در هنگام خرید رمز عبور و اطلاعات را دارندگان کارت‌های بانکی باید وارد کنند.

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر