فرمول و مفهوم خلق ارزش در شرکتها از نظر مالی چیست ؟


1401/06/17 ارسال شده توسط حسین آباقی 338

فرمول و مفهوم خلق ارزش در شرکتها از نظر مالی چیست ؟

 

فرمول و مفهوم خلق ارزش در شرکتها از نظر مالی چیست ؟

 

اکثر کسانی که در بازار های مالی فعالیت میکنند ، شرکتهای با ارزش را شرکتهایی می دانند که سود دهی بالایی در صورت سود زیان خود صبت کرده اند . همین جا باید آب پاکی را رو دستتون بریزم که اصلا سود دهی معیار مناسبی برای ظبقه بندی یک شرکت در گروه شرکتهای ارزشی نیست . متاسفانه به دلیل کمبود دانش کافی در این زمینه اکثر سرمایه گذاران عیر حرفه ای در بازار به همین دلیل در میان مدت و بلند مدت دچار زیان می شوند .

خوب حالا از خودتون می پرسید پس برای تشخیص یک شرکت با ارزش باید به چه مولفه هایی توجه کرد ؟

حواب این سوال یک تومار از اطلاعات مختلف است که در این مقاله نمیگنحد . ولی به زبان ساده آن چیزی که به نام سود در صورتهای مالی میبینیم کاملا با آن چیزی که در واقعیت وجود دارد فرق میکند .سود حاصل جمع جبری یک سری سرفصل های درآمد و هزینه در صورت سود وزیان است که ناشی از زعایت یک سیستم کاملا تعهدی است . در واقع این سودی که شما به عنوان یک عدد میبیند فقط یک عدد است بس و اصلا قرار نیست به همان اندازه هم به پول شرکت اضافه شده باشد . یادتون نره سود مساوی با پول نیست .

 

خلق ارزش از بازدهی کل شرکت بدست می آید نه از سنحش سود . البته که سود هم یکی از مولفه های این ساختمان چند طبقه است . ولی به تنهایی اصلا کافی نیست 

فرمول خلق ارزش از رابطه زیر به دست می آید :

 

خلق ارزش = سرمایه بکار گرفته شده * ( نرخ حداقل بازده مورد انتظار - بازده سرمایه بکارگرقته شده )

 

البته محاسبه رابطه فوق نیاز به تخصص لازم است که در دوره های تحلیل بنیادی و تجزیه وتحلیل صورتهای مالی به آن اشاره شده است .

پرسش و پاسخ
نوشته های تازه
تبلیغات
مالی سنتر